CÂT TIMP STUDIEZ ZILNIC LA CHITARA ?
Cate ore pe zi studiati?
2, 4, 8 sau 12 ore?
Cat timp este necesar? Cât ar trebui să studiați zilnic?
Exista posibilitatea să studiați prea mult?
Exita un număr optim de ore pentru studiu?
Ce spun specialistii?
Cei mai mari artiști ai secolului al XX-lea au împărtășit părerile lor referitoare la aceste întrebări. Am citit odată un interviu cu Rubinstein, în care a declarat că nimeni nu ar trebui să studieze mai mult de 4 ore pe zi, explicând că, dacă ai nevoie de mai mult, cel mai probabil nu studiezi corect.
Alti mari artiști au avut păreri similare. Violonistul Nathan Milstein l-ar fi întrebat o dată pe profesorul sau Leopold Auer câte ore pe zi ar trebui să studieze. Răspunsul lui Auer a fost: "Dacă studiezi cu degetele niciun număr de ore nu este suficient”, ”Dacă studiezi cu capul, două ore sunt de ajuns”.
Haifetz a afirmat de asemenea, că el niciodată nu a crezut în studiul îndelungat și că practică excesivă este la fel de nocivă că cea insuficientă. El a susținut că studiază, în medie, 3 ore pe zi, exceptând duminicile. Acest lucru nu este o idee rea – unul dintre profesorii acestuia, Donald Weilerstein, i-a recomandat odată, să aleagă 24 de ore pe săptămâna în care nu are voie să atingă instrumentul.
Ce spun psihologii?
Cand vine vorba de expertiză psihologul Dr. K. Anders Ericsson este probabil cel mai bun expert în performanță din lume. Cercetarea să se bazează pe regulă de ”10 ani” și ”10.000 de ore” care sugerează că este nevoie de cel puțin 10 ani și/sau 10.000 de ore de studiu deliberat pentru a ajunge la un nivel de performanță ridicat (expert) în orice domeniu, iar în cazul muzicienilor este nevoie de aproape 25 de ani pentru a ajunge la nivelul elitei internaționale. Cu alte cuvinte, secretul este nu cât studiezi ci cum studiezi pentru a atinge un anumit nivel de performanta!
Studiul lipsit de ratiune
Ai ascultat vreodată pe cineva studiind? De fapt, te-ai ascultat vreodată pe ține studiind? Înregistrează-te când studiezi timp de o ora, plimbă-te pe lângă sala de studiu a unei școli și trage cu urechea la colegii tăi sau cere-le acestora să pretindă că sunt acasă și urmărește-i cum studiază. Ce ai observat?
Vei observă că majoritatea elevilor studiază mecanic (fără rațiune), fie repetă pur și simplu (repetă un pasaj de 10 ori sau aceeași piesă timp de jumătate de ora) sau studiază pe pilot automat (se întâmplă acest lucru atunci când, cântăm un fragment până auzim ceva care nu ne place, ne oprim, repetăm acel fragment până sună mai bine, și ne rezumăm la a cânta în continuare acel fragment până iar auzim ceva de care nu suntem mulțumiți, moment în care vom relua tot acest proces).
Exista trei probleme majore ale studiului fără ratiune.
1. Este o pierdere de timp.
De ce? Pentru că, învățarea productivă nu se produce atunci când studiezi în acest mod. Astfel, putem repetă o piesă ore, zile, săptămâni și tot vei avea senzația că nu ai progresat foarte mult. Chiar mai rău, tu de fapt, creezi singur un gol studiind în acest fel, deoarece ceea ce face această metodă este să consolideze obiceiuri și erori nedorite, literalmente te va face mult mai vulnerabil la greșeli în viitor. Acest lucru va face mult mai dificilă corectarea acestor obiceiuri în viitor, astfel că tu de fapt vei studia mai mult timp în viitor pentru a elimina aceste obiceiuri și tendințe greșite. Am lucrat odată cu un profesor de tobe care ne spunea că ”Nu trebuie să studiezi perfect, trebuie să studiezi permanent”.
2. Te face mai puțin increzator.
In plus, acest tip de studiu te face să-ți pierzi încrederea în forțele proprii, deoarece o parte din ține realizează că tu nu știi cu adevărat cum să ai constant rezultatele pe care le dorești. Chiar dacă tu ai o rată destul de ridicată de succes la cele mai dificile fragmente (pasaje) folosind acest studiu și realizezi că poți să reușești 3 sau 4 la fiecare cinci încercări, încrederea ta nu va crește prea mult. Încrederea reală, pe scenă, presupune (a) să fii capabil să reușești 10 din fiecare 10 încercări, (b) să știi că această nu este o coincidență și că tu poți să execuți corect la cerere, și cel mai important (c) să știi sigur când ai reușit sau când ai ratat, ex. să știi exact ce trebuie să faci din punct de vedere tehnic pentru a cânta corect de fiecare data.
Este posibil să nu fii capabil să cânți perfect de prima dată, dar pentru această exită repetiția (studiul) – să consolidezi obiceiurile corecte până când acestea devin mai puternice decât obiceiurile rele. Este puțin asemănător cu încercarea de a realiza (crește) un gazon frumos. În loc să duci o lupta fără sfârșit împotriva dăunătorilor (buruienilor), mai bine îți petreci timpul încercând să cultivi iarbă, astfel că, după un timp, iarbă va elimina buruienile.
Si aici vine partea importantă. Avem tendința de a studia mecanic (automat, inconștient), și apoi terminăm prin a studia în mod conștient – nu este o formulă nemaipomenită de succes. Rețineți din acest articol că aveți tendința să treceți în emisfera stânga hiper-analitică a creierului atunci când urcați pe scenă. Ei bine, dacă cea mai mare parte a studiului s-a făcut mecanic, este foarte dificil să cânți perfect, la cerere, piesele. Atunci când creierul tău intră automat (dintr-odată) în starea full conștientă, te sperii, deoarece tu nu știi ce instrucțiuni să-i dai acestuia.
3. Este dificil și plictisitor.
Studiu fără rațiune (mecanic) este o corvoadă. Muzică poate fi una dintre activitățile de baza unde obiectivele studiate sunt măsurate în unități de timp. Cu toții am avut profesori care ne spuneau să mergem acasă și să studiem (să repetăm) un anumit pasaj de x ori, sau să studiem x ore, nu-i așa? Ceea ce avem cu adevărat nevoie se referă la explicarea clară a rezultatelor (obiectivelor) – cum ar fi, studiază acest pasaj până când sună că X, sau studiază acest pasaj până când îți dai seama cum să faceți să sune că Y.
La urmă urmei, nu contează cu adevărat cât timp petreci studiind un anumit lucru, contează doar știi cum să ajungi la rezultatele dorite și să poți să faci asta constant, la cerere.
Studiul deliberat
Deci, ce este studiul deliberat sau conștient? Studiul deliberat este o activitate sistematică și foarte bine structurată, sau cu alte cuvinte, este o activitate științifică. În loc de o activitate absurdă (plictisitoare) și eronată, această este un proces activ și experimental, cu obiective și ipoteze clare. Violonistul Paul Kantor a spus odată că, sala de studiu poate fi asemănată cu un laborator, unde cineva poate cânta liber diferite idei, fie muzicale sau tehnice, pentru a identifica ce combinație de ingrediente conduce la rezultatele așteptate (tintite).
Studiul deliberat este adesea lent și implică repetarea unei anumite secțiuni mici din repertoriu vostru în loc de cântatul propriu-zis (direct) (de exemplu, studiul doar al notei de deschidere a solo-ului vostru, pentru a va asigura că această ”vorbește” exact așa cum doriți, în loc de a cânta întreagă frază de deschidere).
Studiul deliberat implică monitorizarea performanței cuiva (în timp real, dar și prin înregistrări), căutând continuu modalidati noi de a progresa. Această înseamnă să asculți într-adevăr ce se întâmplă, astfel încât să va dați seama exact de ceea ce nu a mers bine.
Cate ore pe zi ar trebui să studiezi?
Va veți da seama că studiul deliberat este foarte solicitant, având în vedere cantitatea imensă de energie necesară pentru a capta atenția totală pe toată durata acestuia. Studiul mai lung de o ora poate fi, la un moment dat, ineficient și chiar fără posibile trăiri sau emoții. Chiar și persoanele cele mai dedicate, consideră că este dificil să studiezi mai mult de patru ore pe zi.
Solutii pentru un studiu mai eficient
Durata. Studiati în sesiuni limitate că durata, astfel încât să va puteți păstra concentrarea. Acestea pot fi scurte (10-20 de minute pentru elevii mai mici) sau mai lungi (45-60 de minute pentru adulti).
Calendarul. Monitorizati perioadele din timpul zilei când tindeti să aveți mai multă energie. Acestea poate fi dimineață devreme sau înainte de prânz etc. Încercați să studiați în timpul acestor perioade natural productive, deoarece doar atunci puteți, cel mai bine, să va concentrați și să gândiți clar.
Obiectivele. Incercati să folosiți caietul de studiu. Țineți evidență obiectivelor de studiu și a lucrurilor pe care le descoperiți în timpul sesiunilor de studiu. Cheia este să intrii în ”zona” în care studiul trebuie să fie motivat constant pentru a avea claritatea intenției. Cu alte cuvinte, să ai o idee clară a sunetului pe care vreți să-l obțineți, a frazelor (fragmentelor, efectelor) particulare pe care v-ar plăcea să le încercați sau a articulațiilor specifice, intonatiilor etc. pe care doriți să fiți în stare să le executați în mod constant. Când descifrezi (înțelegi) ceva, notează-ți. Eu așa am studiat mai atent, am început să învăț multe lucruri în timpul sesiunilor de studiu, astfel încât, dacă nu aș fi notat totul, aș fi uitat.
Mai istet (inteligent), nu mai greu. Uneori, dacă un anumit pasaj nu va iese așa cum doriți, înseamnă că trebuie să studiați mai mult. De asemenea, există, însă, momente când nu trebuie să studiem din greu, ci avem nevoie de o strategie sau tehnică total diferită. Atunci am realizat că trebuie să existe un mod mai inteligent, mai eficient care să mă ajute să-mi ating scopul. În loc să mă încăpățânez să folosesc o strategie sau tehnică care la mine nu funcționează, mi-am impus să nu mai studiez deloc această secțiune. Am încercat, timp de o zi sau cam așa ceva, să gândesc diferite soluții pentru a rezolva această problema și am notat ideile care mi-au trecut prin minte. Când am simțit că am găsit unele soluții promițătoare, am început să experimentez. În cele din urmă am găsit o metodă la care am lucrat toată săptămâna urmatoare.
Model de prezolvare a problemei. Luati în considerare acest model general de rezolvare a problemelor, structurat în 6 etape (adaptat după variant on-line diferite procese de prezolvare a problemelor):
- Definiti problema (cum vreau să sune această notă/fraza?)
- Analizati problema (care este motivul pentru care această sună asa?)
- Identificati posibilele soluții (ce pot să fac că această să sune mai aproape de ceea ce-mi doresc?)
- Examinati posibilele soluții că să puteți să o selectați pe cea mai eficientă (ce trucuri par să funcționeze cel mai bine?)
- Aplicati cele mai bune soluții (faceți permanent aceste schimbari)
- Monitorizati soluțiile (aceste schimbări continuă să aibă rezultatele pe care le doresc?).
Sau mai simplu, incearcati acest model:
- Alegeti o tinta
- Atingeti-o
- Evaluati golul dintre obiectiv și îndeplinirea lui
- Intorceti-va la primul pas.
Nu contează dacă este vorba despre o tehnică de perfecționare sau experimentarea diferitelor idei muzicale. Orice model care încurajează gândirea inteligență, mai sistematică, gândirea activă și care impune obiective clare va v-a ajută să diminuați timpul pierdut și studiul ineficient.
La urmă urmei, cine vrea să-și petreacă toată ziua studiind?
Comentarii
Trimiteți un comentariu